Tento můj zápisníček je věnovaný mé celoživotní zálibě , kterou je rostlinná říše a všechno kolem ní.


sobota 28. května 2011

Kalina " sněhové koule"

Viburnum x carlcephalum " Schnee ball" - Kalina "sněhové koule"
Další můj voňavý oblíbenec se opravdu jmenuje Kalina- sněhové koule !
Je to keřík, který v dospělosti dosahuje maximálně 3 metry výšky a stejnou šířku.
Vyhovuje mu slunečná poloha, ale snáší i polostín. Dobře poroste v běžné zahradní půdě, přiměřeně vlhké.
Na výslunném stanovišti trpí mšicemi a požerky různých listových brouků.
Proto je dobré preventivně postříkat nebo radši rostlině poskytnout příznivé pomínky, aby byla silná a odolná proti chorobám a škůdcům !
Moje osobní zkušenost : nikdy jsem nestříkala ! Listy sice byly požraný housenkami, ale za čas zase narostly !
Mladé, málo rozvětvené rostliny můžeme citlivým výchovným řezem přinutit k bohatějšímu kvetení :-)



Když jdu zahradou nebo kolem vázy s kalinou, VŽDY si musím přičichnout.
Kromě toho, že jsou květy krásné, taky slaďounce voní.




Opět jsem se vyznala z mojí lásky k voňavým květinám !

Nabízím vám pár obrázků této krásky z našeho interiéru, ne vždy 100% upraveného !















4 komentáře:

  1. Jaromilo, kalina je krásná. Pochopila jsem, že jich je víc druhů, ta tvoje je Sněhová koule. Myslíš, že bych ji mohla zasadit kousek před rododendrony? I když, ona je asi opadavá, tak by to v zimě vypadalo asi divně. Hezký den, Ditta.

    OdpovědětVymazat
  2. Dittu, první co mně napadlo po přečtení tvého komentíku byly rozpaky nad tím, když řekneš, že holé větvičky v zimě jsou divný....já si osobně myslím, že v přírodě je nutná rozmanitost. Ale léta praxe mně naučily, že zákazník má vždycky pravdu ! Můj názor můžu říct, ale poslední slovo má on.:-)
    Taky nevím, kdy ti kvete ronďák, abys neměla všecky květy najednou.
    kalina snáší polostín, kde asi pěstuješ i ronďák.
    Ale strčila bych ji radši do pozadí, protože ty ožraný listy nejsou moc vábný.
    Uf, doufám, že ti to stačí.
    měj se fajn,
    Jaromila

    OdpovědětVymazat
  3. Jaromilo, díky za odpověď. Faktem je, že holé větve mi nevadí, spíš mi to přišlo vedle těch stálezelených ronďáků (to si musím pamatovat, lépe se to vyslovuje) trochu nepatřičný, ale to zase plyne z mé nevědomosti. Obecně se snažím držet toho, že každý má dělat to co umí. Tím chci říci, že si nechám poradit od odborníků, kteří tomu rozumí. V mé profesi už se taky razí heslo - náš zákazník, náš pán - a já si nemyslím, že je to tak úplně v pořádku (pro upřesnění, projektuji baráky). Takže. ať dlouho nežvaním, kalinu si dám někam do polostínu (k ronďákům se mi už nevejde) a před ní mohu vrznout něco, co překryje ty housenky :-)).
    Ještě potřebuji jednu radu. Nechce mi kvést ta ??? - nemohu si vzpomenout na jméno, teď mi úplně vypadlo z hlavy, jé, už jsem si vzpomněla - hortenzie. Mám ji v polostínu a slyšela jsem, něco o zastřihování, že se nemá dělat, aby prý kvetla. V zimě na ni vůbec nejde sluníčko, takže by neměla moc omrznout, ale stejně vždycky po zimě je skoro celá na ořezání tak ze 2/3.
    Snad jsi můj zběsilý popis problému pochopila :-)) Díky za odpověď a kdyby ne tak díky za tu první odpověď.
    Jo ronďáky mi kvetou v květnu. Dřív kvete bílý a teď odkvétá fialový. Hezký večer, Ditta.

    OdpovědětVymazat
  4. Dittu- hortenzie kvete na "loňském" dřevě. To znamená, že když ti namrzne a musíš ji sestříhnout, květů se dočkáš až další rok.
    Během vegetace jí dopřej správnou výživu= hnojení, dostatek vody a vlídné slovo :-)
    Musím se smát tvému výrazu- zběsilý popis ! To si musím zapamatovat :-)
    Jaromila

    OdpovědětVymazat